onsdag 24 augusti 2011

Trapprenovering

Så här såg trappan i vårt hus ut när vi flyttade in i februari 2010:

Här har vi redan hunnit att ta ner spaljen.


Trappstegen var väldigt slitna...

Jag hade en oerhörd beslutsångest när det gäller trappan.

Skulle jag slipa allt och måla det vitt? Halkskydd eller inte?
 Eller skulle jag enbart måla vangstyckena och klä in stegen istället?
I så fall, vad skulle de kläs in i? Skulle jag välja färdiga trapp-kit eller använda mig av tillsågat klickgolv? Behövde vi anlita hantverkare, eller skulle jag klara av det själv med hjälp av pappa?

Det var många funderingar och det tog sin tid innan jag kom till skott! Vi hann bo i huset ett helt år och hade i princip vant oss vid fulfuru-trappan...!

Till slut insåg jag att det var oundvikligt och på sportlovet 2011 när jag ändå var ledig satte jag igång.

Så här blev det:









Jag beslöt mig för att måla hela trappan vit och klistra på svarta halkskydd i form av halvcirklar eftersom jag var rädd att trappan skulle bli hal att gå i. Så blev inte fallet och halkskydden skippades.
Slipningen tog sin tid med allt vad det innebär med slipdamm överallt och målningen var lite knixig, men jag ångrar inte det en sekund!
Jag grundmålade två gånger och fick sedan måla tre gånger för att lackfärgen skulle täcka.

          Jag är oerhört nöjd med resultatet!


Visst är det så att skiten syns mer och framför allt snabbare i och med att trappan är vit,
Men det är det värt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar