lördag 6 augusti 2011

Kartell gör världen lite gladare!


Jag är ju ingen färgglad person precis, men mycket av det Kartell gör gillar jag. Man behöver ju inte välja de skrikigaste färgerna!

Kartell är ett av världens ledande företag inom försäljning av designade möbler och grundades i Italien 1949. Den första produkten var ett takräcke för biltillverkaren Fiat (!). Deras största utmaning var att introducera plast i hemmen och att ersätta glas med plast i laboratorier.

Sedan dess har Kartell producerat möbler som känns igen tack vare sin uthålliga funktionalitet och goda kvalitet.
I slutet av 80-talet utökades samarbetet med erkända designers och formgivare som till exempel Philippe Starck.


Bourgie bordslampa

FL/Y taklampa
  
Idag säljs möbler i 96 länder över hela världen och det finns över 4000 återförsäljare. Kartell har ett flertal gånger fått ta emot prestigefyllda internationella priser.
(Källa: Kartells hemsida)


Bookworm hylla

Victoria Ghost stol
  
En klar favorit hos mig är klassikern Componibili från 1969.  Den är designad av Anna Castelli Ferrieri och finns både med två och tre skjutdörrar. Olika moduler har designats för att möta olika behov och för att passa in i alla hemmets rum, min tanke är att ha dem som sängbord. Det finns 4 färger att välja emellan; vit, svart, röd och silver och materialet är ABS-plast, en sorts hårdplast.
Gissa vilken färg jag väljer...?

Componibili
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar