måndag 22 augusti 2011

Nu är den här!



Den här låg i brevlådan idag.
 
IKEA-Katalogen!
Jag minns hur stort det var för några år sedan när IKEA-katalogen skulle komma ut. Man hade höga förväntningar och det var mycket större än vad det är idag. Jag vet inte riktigt vad det beror på. Kanske för att IKEA har blivit bättre på att inspirera året runt, via webben och reklam och annat, kanske för att bilderna i katalogen andas mer funktion än lust och glädje.

I år har IKEA satt fokus på att vi ska vara kvadratsmarta, alltså satsa på smarta lösningar för små ytor. När jag tittar på bilderna känns det ibland som att de har staplat möbler och annat lite väl mycket, bara!
Men faktum är att i katalogen hittar man prisvärda idéer för alla, inte bara för de som bor trångt. Och det är väl det som det handlar om när det gäller IKEA, de vill nå alla människor och skapa en bättre vardag för alla.



I vårt hem har vi en del möbler från IKEA. Vi har också möbler från andra ställen, en bra blandning om ni frågar mig. Det är ju mixen av möbler och prylar som gör ett hem, tycker jag. Vi har även ett IKEA-kök som jag gillar riktigt mycket. 
För mig har det alltid funnits en tydlig "IKEA-stil" som är svår att förklara. Oftast har man kunnat se direkt vad som har kommit från IKEA och vad som har varit från andra butiker. Ibland mer tydligt, ibland mindre. I årets katalog tycker jag mig dock kunna se hur den lantliga stilen intar IKEA alltmer. Tycker också att den industriella stilen kan anas lite här och där. Jag vet inte riktigt om jag gillar det...
Den lantliga stilen är ju ingenting för mig och den industriella lockas jag inte heller av, det blir för sterilt och kalt på något sätt. Men man kan kanske inspireras av stilarna, det är ju inget man behöver kopiera rakt av. För det är så jag använder katalogen - som inspiration! :) Så jag ger nog det här årets katalog betyget godkänt i alla fall, tror jag.

Nytt för i år är att IKEA-katalogen lanseras även som app för IPad och Android. Sen förra året finns nyheterna i iPhone.
Bravo IKEA! Det gäller att hänga med i tiden!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar