torsdag 5 januari 2012

Jag gillar myrtenträd

Jag har gjort det igen...
...jag har köpt nya fina myrtenträd trots att jag inte klarar av att sköta dem...!
Jag vet ju att de får absolut inte torka ut och helst ska duschas ett par gånger i veckan...!
Ändå har jag misslyckats flera gånger.
Men jag vill ju så gärna tro att det ska gå bra!
Skam den som ger sig!

"Denna gamla kulturväxt är inte härdig i Sverige, men runt Medelhavet växer den vilt. Där har den använts i långa tider vid olika ceremonier. Myrten förknippas med kärleken och äktenskapet. I Egypten var växten helgad åt Afrodite, kärleksgudinnan. I Rom var den helgad åt Venus. Det är en gammal tradition att binda brudkronor av myrten och att pryda med vid bröllop. Till Sverige kom seden med brudkronor på 1700-talet och blev vanlig på 1800-talet." (http://www.odla.nu/)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar