måndag 16 januari 2012

Lärare?

De flesta människor har åsikter om dagens skola, både negativa och positiva. Det ligger ju nära till hands, alla har ju någon gång gått i skolan. Det som retar mig, som själv är lärare, är att många tycks tro att läraryrket är lika med att glida fram på en räkmacka!


Vanliga åsikter är bland annat att lärarna har "glassiga" arbetstider och att de alltid är lediga...

Sanningen är den att några glassiga arbetstider är det inte frågan om.
Vi har 45.5 timmars arbetstid varje vecka, varav 35.5 timmar är arbetsförlagd tid. Resterande är 10  timmars förtroendetid, som kan förläggas i hemmet eller på skolan efter eget tycke.
Av den arbetsplatsförlagda tiden undervisar vi cirka 18 timmar per vecka. Vi äter pedagogisk lunch (de flesta i alla fall) 2,5 timmar varje vecka. På vår skola rastvaktar vi 1-1.5 timme i veckan. Vi har arbetsenhetsmöten och arbetslagsmöten där vi samordnar och planerar vår undervisning och dess innehåll. Dessutom ska det klämmas in personalkonferenser allt som oftast och dessa tenderar ofta dra ut på tiden...

Förutom det deltar vi i och är engagerade i olika arbetsgrupper, i mitt fall handlar det om ekonomigruppen med ansvar för inköp av läromedel, förbrukningsmaterial och allt som hör därtill. Jag sitter även med i AMT, dvs antimobbingteamet.
Vi har även en bokcirkel som pågår just nu då vi träffas och diskuterar läst litteratur som just nu handlar om läs- och skrivinlärning.
Vi har också krav på oss att vi hela tiden ska kompetensutvecklas med kurser och dylikt. Oftast arbetar man även med olika projekt, just nu har vi två på gång på vår skola, de heter "Att skriva sig till läsning med iPads" och "Tänk Om". Den senare handlar om att jag som lärare ska utbilda mig och inspireras att använda nya tekniska hjälpmedel i undervisningen och att tänka på ett nytt sätt när det gäller elevers lärande. Det innebär att man har en del kurslitteratur att läsa in och man ska även gå på en del föreläsningar.

Dessutom ska man planera och genomföra utvecklingssamtal för alla elever en gång per termin. Då ska det skrivas omdömen i varje ämne i god tid som sedan ska skickas hem till föräldrarna, eller som i vårt fall, läggas in på den nya lärportalen som inte fungerar speciellt bra och som vi måste ha speciell utbildning i... Hur många timmar dessa samtal tar inklusive allt för- och efterarbete vågar man aldrig räkna efter...


Utöver det ska vi planera och försöka göra den enskilda undervisningen i klassrummet så vettig som möjligt. Man har ju naturligtvis elever som befinner sig på olika nivåer och undervisningen ska givetvis individualiseras.

Därtill kommer all föräldrakontakt, som naturligtvis är väldigt olika beroende på vilka svårigheter och dylikt som respektive elev har. I samband med det är ofta kuratorn eller psykologen inblandad och då ska man naturligtvis ha diverse möten med dem...

Dessutom läggs mer och mer administrativa arbetsuppgifter på oss lärare såsom statistik, frånvaro och allt möjligt...
VEM SOM HELST SOM ÄR NÅGORLUNDA KUNNIG I MATTE KAN RÄKNA UT ATT TIDEN INTE RÄCKER TILL!!!

Men visst, vi har åtta veckors sommarlov, en veckas sportlov och drygt två veckors jullov.  Det är ju därför vi arbetar så många timmar per vecka. Fast ofta ägnar vi en del av loven till att planera verksamheten som ska genomföras efter loven...
Vi får dessutom inte ta ledigt vid någon annan tidpunkt och om vi ska åka på semester är vi således hänvisade att ta det på loven när resorna kostar som mest.




Sedan kanske inte alla är lämpade att vara lärare, men då är vi inne på en helt annan sak...!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar