söndag 30 oktober 2011

Svenskt Tenn nyöppnar!

Jag har en faiblesse för många av Svenskt Tenns klassiska produkter, framför allt deras textil.
Estrid Ericsson och Josef Frank har i mitt och många andras tycke skapat och formgivit många vackra saker och tyger. Famför allt är de många gånger otroligt färgglada, man blir helt enkelt glad av dem!

      

För de som mot förmodan inte känner till Svenskt Tenn så är det en inredningsbutik på Strandvägen i Stockholm som grundades redan 1924. Ursprungligen sålde de bara tennföremål, därav namnet, men omkring 1930 utökades sortimentet till att även omfatta en inredningsavdelning.

Estrid Ericsson var grundare av Svenskt Tenn och några år senare knöts även Josef Frank till företaget.
Tillsammans skapade de den eleganta och ofta färgstarkt mönstrade inredningsstil som än idag genomsyrar sortimentet.


Jag, som egentligen inte är så färgglad i min inredning, är verkligen förtjust i ovanstående produkter! Men jag kan också tycka att de lite mer färgglada är verkligt fina. Favoriten är tyget "elefant" som Estrid Ericsson är formgivare till. Jag har kuddar, underlägg och en bricka i det motivet.


 


Svenskt Tenn nyöppnade i förra veckan och hade pressvisning på Strandvägen i Stockholm efter att ha renoverat och moderniserat sina lokaler som de funnits i sedan 1927! Under renoveringen inhystes butiken tillfälligt i en gammal biograf i funkisstil på Nybrogatan, ett stenkast från Strandvägen. Jag var där och kollade i somras och det var verkligen rätt miljö stilmässigt, om än tillfälligt!

Nu har de enligt uppgift utökat butiksytan med 400 kvadratmeter och numera består butiken på Strandvägen av 1000 kvadratmeter i två plan. Lagom till nyöppningen lanseras ett femtiotal nya produkter, både nydesignade och framtagna från ritningar i arkiven. De ska även ha öppnat en elegant tesalong med plats för 25 personer, där man kan köpa te och scones och fika i butiken
De har också sedan i somras uppdaterat och gjort om sin hemsida/webbutik; http://www.svenskttenn.se/, väl värd ett besök!


Jag tror att det är dags för ett Stockholmsbesök snart! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar