fredag 14 oktober 2011

Favorittavlan alla kategorier.



För några år sedan föll jag för affischen med Olle Eksells kakaoögon.
Det är jag inte ensam om att ha gjort, den har ju blivit väldigt populär och är en stor försäljningssuccé.


Affischen togs fram av Form/Design Center i Malmö 1999 i samband med att de anordnade en utställning om just Olle Eksell som var en välkänd grafisk formgivare.


Olle Eksell deltog på 1950-talet i en designtävling om en ny grafisk profil som företaget Mazetti i Malmö anordnade. Anledningen till detta var följande:
Mazetti producerade bakprodukter och deras främsta produkt var kakao.
På den tiden såldes kakao i lösvikt och det visade sig att vissa affärsinnehavare blandade ut det med billigare grejer. För att förhindra detta samt deras goda rykte så började Mazetti sälja kakaon i förslutna påsar och ville kalla den för ögonkakao. Påsarna skulle därmed prydas av ögon, därav designtävlingen.

Olle Eksells förslag vann tävlingen och Mazetti skapade även en reklamslogan som löd:
"Se med Edra egna ögon att ni får Mazettis ögon".

Här är ett foto från mitt vardagsrum från i julas.
Tavlan pryder sin plats och gör sig bra ihop med de andra tavlorna, tycker jag :)
 Finns det verkligen någon som inte förknippar de ögonen med kakao? Jag bara undrar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar