tisdag 18 oktober 2011

Designmäklarna

Kolla in det här!


Var det fler än jag som såg inslaget på TV4 härom veckan? 
Formgivarna Simon & Tomas och en representant för Designmäklarna, som jag tyvärr glömt namnet på, fanns i studion för att visa sina spännande produkter i laminat.
 När jag hör ordet laminat tänker jag på kalla, fula och plastiga golv i träimmitation.
Här handlar det dock om något helt annat. Nämligen en beprövad teknik med återvunnet kraftpapper som normalt används i laboratoriemiljöer. Man har jobbat fram olika tekniker för att kunna färga in materialet och sedan fört ut det på designmarknaden.
Designmäklarna gör nu bland annat sänggavlar, bordsskivor (vändbara med en vit och en mönstrad sida), köksluckor, duschväggar och stänkskydd till kök av detta miljövänliga och vattentäta material som endast är 6 mm tjockt.
 Då undrar man ju hur i hela friden detta kan stå emot vatten?! Jo, det återvunna pappret pressas samman under flera tons tryck och blir på så sätt helt vattentätt. 

Stänkskydden har, till skillnad från kakel, inga fogar att rengöra och blir på så sätt mer hygieniskt. Stänkskyddet limmas, eller sätts upp med dubbelhäftande matttejp om man lätt vill kunna byta och ytterkanterna fogas igen med silikon. Dessutom kan man på ett enkelt sätt justera om inte väggarna är helt raka, nämligen med en såg.
Det finns en hel del mönster att välja på !


Elektrolux Home har nyligen tagit in Designmäklarnas produkter i sitt sortiment. Jag tror att jag ska ta mig dit och kolla in dessa produkter.

Man vet ju aldrig när man tröttnar på kökskaklet!

1 kommentar:

  1. Vad kul att du gillar våra stänkskydd! Det var vår konceptutvecklare Camilla Näslund som berättade om och visade några av våra produkter. Vi vill också bara berätta att stänkskydden är 6 mm tjocka, inte 4. Välkommen att läsa mer och se fler mönster på www.designmaklarna.se. Mvh Anna, Designmäklarna

    SvaraRadera