torsdag 17 november 2011

Macarons eller Whoopie Pies?

Macarons

Det trendigaste man kan baka för tillfället är macarons, dessa färgglada och söta kakor.
Jag har aldrig testat att baka dem och jag har förstått att det är lite knepigt att få till dem.


Macarons

Jag har också insett att jag har förväxlat macarons med whoopie pies, eller whoopies som de också kallas. De är väldigt lika till utseendet men är tydligen inte alls samma sak.

Whoopies

Jag har läst på lite:

En macaron är ett traditionellt franskt bakverk gjort på äggvitor, mald mandel, florsocker och socker. De är biskviformade med marängliknande botten och topp med fyllning i mitten.
På svenska heter de egentligen makroner, men det är det nog ingen som kallar dem.
 Macarons fick ett uppsving genom filmen Marie Antoinette för några år sedan.

Whoopie Pies är amerikanska bakverk och de är mycket lättare att göra.
 De görs på ägg, socker, smör och vetemjöl som ett grundrecept och går att göra i massor av smaker och de är mjuka som exempelvis en sockerkaka. 
Ursprungligen var whoopisen en chokladvariant med en marshmallow fluff-fyllning.
Legenden säger att kakan fick sitt namn från att barnen på 1920-talet i USA utbrast "whoopie" när de hittade kakorna i sina lunchlådor. 

Whoopies

Så nu vet ni det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar