söndag 25 mars 2012

LCHF

Få metoder för viktminskning har väl orsakat så stora diskussioner de senare åren som LCHF, eller Low Carb High Fat, som förkortningen står för.
Vad många inte känner till är att LCHF-metoen är en svensk metod utvecklad för diabetiker, men funkar också för att hjälpa överviktiga att gå ner i vikt med LCHF.

Jag, som behöver gå ner ett antal kilon, har hakat på denna metoden eftersom jag har upptäckt att jag mår så bra av den. Magen har lugnat ner sig och mår så mycket bättre!
Än så länge syns det inte så mycket på vågen, men jag försöker att inte väga mig så ofta. Jag vill inte fokusera på antal kilon, utan mer på att trivas med kroppen, det ska kännas bra!

Så här såg min frukost ut idag:


Med mat som denna håller jag mig mätt väldigt länge!
Tyvärr orkar jag inte att steka bacon och ägg på vardagarna så det blir istället en typisk helgfrukost.
På vardagarna blir det mest att jag tar något i farten, lite rysk yoghurt med en liten skvätt grädde, några ostskivor ihoprullade med en skiva skinka till exempel.

Det jag saknar allra mest är bröd naturligtvis och även pasta.
Så igår provade jag att göra egen pasta på ägg, philadelphiaost och fiberhusk. Det blev riktigt bra!
Just nu står det även en plåt frö-knäcke i ugnen, det ska bli spännande att se om det blir bra!

Jag återkommer med recept om det blir lyckat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar