lördag 6 april 2013

Underbar jordnötskaka med mjölkchokladtäcke

När man har vänner på besök vill man gärna bjuda på det bästa.
Så är det alltid och jag försöker alltid att hitta guldkornen i receptsamlingen.
Jag är nämligen sådan att jag alltid letar och samlar på mig recept som jag tror kan vara något extra.
En del recept håller måttet, andra gör det inte och receptsamlingen börjar bli ganska diger nu.
Det här receptet håller verkligen måttet! 


Till en rund springform, ca 20-22 cm behövs:
Botten:
1½ dl sirap
350 g jordnötssmör
10 dl cornflakes
Koka upp sirapen i en kastrull, tag sedan bort den från värmen.
Blanda i jordnötssmöret och rör till det blir en jämn smet.
Krossa all cornflakes i mindre bitar och blanda i smeten.
Tryck sedan ut smeten i den smörade springformen och ställ i kylskåpet medan du gör mjölkchokladkrämen.
Mjölkchokladkräm:
460 g mjölkchoklad
2 dl grädde
Bryt ner all mjölkchoklad i mindre bitar i en skål.
Koka upp grädden på svag värme och häll sedan över mjölkchokladbitarna.
Rör om/mixa till smeten är helt slät.
Häll sedan allt över botten och ställ kallt - gärna över natten.
Dekorera med 1 dl hackade jordnötter och servera med gräddglass.


Bon appetit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar