söndag 23 december 2012

Snyggt från Kastehelmi, Iittala

Iittalas Kasteheimi designad av Oiva Toikka är en serie som har funnits i många år, om jag inte minns fel så tror att min faster har en hel servis med tallrikar och assietter.
Kastehelmi blev faktiskt en av Oiva Toikkas mest populära designserier för Iittala och tillverkades från 1964 och ända fram till 1988.
Den lanserades igen 2010 och produktionen är alltså numera i full gång igen.
Seriens namn betyder bokstavligen ”daggdroppe” och är inspirerat av de daggdroppar som man kan se glittra som pärlband på grässtrån när sommarsolen stiger upp över horisonten.
Jag fick två fina lyktor i present för ett tag sedan, en grå och en klar.
När jag såg att den även tillverkas i en frostad variant blev jag sugen på att ha en liten trio på bordet!
En praktisk sak med dem är att det faktiskt får plats stora värmeljus i dem!
Kastehelmi finns i flera fina färger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar