onsdag 4 april 2012

Fröknäcke - LCHF

Här är receptet på mitt senaste favvoknäcke. Eftersom jag inte äter bröd alls så har detta blivit ett bra substitut till knäckebröd. Jättegott med ost eller mjukost, fast det duger lika bra med bara en klick bregott på!



FRÖKNÄCKE (LCHF)
1 plåt

1 dl solroskärnor
1 dl sesamfrön
0,5 dl hela linfrön
2 msk pofiber
1 msk fiberhusk
0,5 tsk havssalt
0,5 dl (50 g) kokosfett utan smak (eller osaltat smör)
2,5 dl kokande vatten
Lite flingsalt att strö över

Gör så här:
Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Smält kokosfettet i en kastrull och häll på vattnet och låt det koka upp. Häll vätskan över torrvarorna och blanda ordentligt. Låt smeten svälla i ca 10 minuter. (Jag gjorde inte det, det hade blivit för svårt att bre ut smeten då.)Häll ut smeten på ett bakplåtspapper och bred ut till en kaka som täcker större delen av plåten. Toppa med lite flingsalt. Grädda i 20 minuter i 150 grader, ta sedan ut och skär i bitar. Ställ in igen ytterligare 10-20 minuter tills knäcket börjar få lite färg.

Sänk temperaturen på ugnen till 50-75 grader och låt knäcket stå tills det har torkat någorlunda. Låt ugnsluckan vara lite öppen, enklast genom att sätta en trägaffel eller dylikt för luckan.(Jag fick inte det så torrt som jag hade velat och fick därför låta knäcket ligga i rumstemperatur på ett galler i ett dygn ungefär för att få rätt konsistens.)

Enjoy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar