fredag 17 februari 2012

Höganäs keramik i samarbete med Front



Den svenska designgruppen Front tillhör sedan några år tillbaka världens mest omtalade formgivare. 
I höstas lanserade de en ny serie moderna bruksföremål för Höganäs Keramik.

Front består av Sofia Lagerkvist, Charlotte von der Lancken och Anna Lindgren.
De genomför alltid sina projekt tillsammans, från de inledande diskussionerna och experimenterandet till utvecklingen av idéer och de slutliga modellerna.
De senaste åren har de uppmärksammats flitigt på världens designmässor och deras produkter har bland annat visats på Victoria & Albert Museum i London. De har också tilldelats en rad internationella  utmärkelser.

Den nya serien kännetecknas av tidlös brukskeramik och består av muggar, tekanna, ljusstake och skålar i olika storlekar. Glasyrerna, färgskalan och formerna är noggrant utarbetade och känns sofistikerade och ganska neutrala tycker jag. Allt går att mixa och matcha efter eget tycke.
 Men samtidigt som designen är helt ny känns den också mycket välbekant.
Det beror på att Front har använt den välkända formen hos det klassiska höganäskruset som utgångspunkt.




Jag är så klart väldigt förtjust i de svarta och vita muggarna! 
Jag hade mer än gärna bytt ut mina gamla collection-muggar i grönt och gult mot dessa.
De praktiska och rejäla faten har flera funktioner. 
De fungerar bland annat som lock och gör då att varma drycker håller värmen längre. Man kan också använda dem som en mindre assiett, till en liten kaka, smörgås eller dylikt.


Skitsnygga om ni frågar mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar