tisdag 28 februari 2012

Estelle Silvia Ewa Mary

Jag tillhör skaran som följer Sveriges och även andra länders kungahus med ett visst intresse. Inte helt slaviskt förstås, utan i lagom dos. Jag bänkade mig framför tv:n när kronprinsessan Victoria äntligen fick sin Daniel och var säkert inte ensam om att fälla en och annan tår. Vem kan till exempel glömma den nyblivna prinsens tal till sin vackra brud? Inte jag i alla fall.
Jag bläddrar gärna i en skvallerblaska hos frissan och läser om prinsessan Madeleine och hennes olika "kärleksturer" eller om Prins Carl-Philip och hans flickvänner. Även de andra kungahusen i Norden är intressanta tycker jag, Vackra kronprinsessan Mary av Danmark till exempel, snyggare kvinna får man leta efter. Mette-Marit av Norge är ett annat exempel, vilken resa hon har gjort!

I förra veckan var det dags för ännu en stor händelse, en ny liten prinsessa såg ju dagens ljus!
Eftersom vi var på semester så hade jag inte möjlighet att följa mediabevakningen så som jag kanske hade gjort om jag var på hemmaplan. Men vi fick rapporter hemifrån om vad som skedde och vid några tillfällen kunde jag koppla upp mig på nätet och fick då möjlighet att uppdatera mig.

Jag och mina medresenärer hade lite gissningar om namn... vi trodde på Lovisa, som var min favorit, eller Alice. Även Desirée eller Christina och andra "gammeldags" namn förekom i våra diskussioner. Så fel vi hade!
Min son, som inte var med på vår resa, känner tydligen sin mamma väl och vet att hon är en sann rojalist! Han skickade helt enkelt ett sms till mig så fort namnen tillkännagavs! Tack A!

 
Estelle Silvia Ewa Mary - visst är hon ljuvlig?

Namnet Estelle som tilltalsnamn på en framtida drottning var lite otippat, jag trodde att det skulle bli ett mer traditionellt kungligt namn. Det är dock ett väldigt vackert namn tycker jag och varför ska kungahuset egentligen inte få modernisera sig? De är ju trots allt moderna människor.

Stolta föräldrar!
(Bilden har jag lånat från http://www.aftonbladet.se/) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar