söndag 30 juni 2013

The ABBA Museum

Att åka till Stockholm är alltid trevligt!
Den här gången hade jag bland annat bestämt mig för att Abba-muséet skulle få sig ett besök och det blev en nostalgitripp utan dess like kan jag meddela!


Abba var mina stooooora idoler när jag var barn/tonåring. 
När de slog igenom 1974 i melodifestivalen var jag 6 år och av det minns jag inte så mycket mer än att jag var i Skövde hos våra kusiner och att jag faktiskt fick lov att titta trots att det sändes sent på kvällen.
Men det var nog där det startade och jag blev och är fortfarande ett stort Abba-fan!

Jag tapetserade mitt rum med affischer på dem och var lycklig ägare till de flesta
LP-skivorna som spelades ofta, ofta på min orange grammofon som stod vid sidan av min säng.
När jag fick en kassettbandspelare i julklapp så ingick även skivan "Arrival" till min stora lycka!
Kusinerna och jag uppträdde gärna för släkten utklädda till Agnetha, Frida, Björn och Benny och min kusin Åsa och jag bråkade ibland om vem som skulle vara Agnetha... 
Tyvärr var det nog oftast hon som vann...!

Jag kunde och kan faktiskt fortfarande de flesta låttexterna utantill. det är otroligt att de sitter i huvudet trots att jag kanske inte har hört dem eller sjungit dem på åratal! 
Efter besöket på muséet kan jag säga att låtarna har fått sig en renässans här hemma! 

    

    


Det var självklart väldigt roligt, faktiskt väldigt coolt att vandra genom den labyrint som muséet/utställningen är och jag tror att jag tillbringade drygt 2.5 timme där! 
Nostalgin flödade och det kändes som jag återupplevde 1970- och 80-talet igen på något sätt. Att lyssna på de olika gruppmedlemmarna via audioguide när de berättade olika anekdoter och minnen gör att det hela blir väldigt levande igen.

Den största behållningen, förutom kläderna och audioguiden, var nog enlig min mening filmsnuttarna. Intervjun med regissören Lasse Hallström som gjorde gruppens alla videos och långfilmen ABBA the Movie var en av dem

För många fans är säkert den stora behållningen att klippa in sitt porträtt i en ABBA-outfit, eller uppträda med gruppen på scen, vilket är en möjlighet i detta mycket interaktiva museum. 
Det vågade inte jag... vem som helst kunde ju se och höra! 



Men coolt var det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar