söndag 23 juni 2013

Studentmat

Jag valde att laga i princip all mat själv inför sonens student och jag var faktiskt riktigt duktig då jag började i väldigt god tid med det som kunde frysas in! 
Således blev jag klar med både tårta, minipajer och bröd långt i förväg.
När det gäller övrig mat så blev det ganska stressigt på slutet, men det brukar ju bli det...
Jag lyckades heller inte fotografera all mat, men några bilder blev det i alla fall...

Vi serverade först en fördrink som bestod av jordgubbschampagne med lite tilltugg såsom salta pinnar och fetaost/melon-bitar

menyn denna strålande studentdag fanns:

* dubbelmarinerad fläskytterfilé
* citron/timjanmarinerade kycklingfiléer
* klar potatissallad med ruccola och rädisor
* pastasallad med röd pesto och soltorkade tomater
* varm brietårta med nötter och honung
vegetariska småpajer med purjo, tomat och ost
* grönsallad med gurka, paprika och rödlök
* vattenmelon och cantaloupe-melon
* färsk ananas
* körsbärstomater
* mangosalsa
kall creme fraiche/persillade-sås
* oliver
* foccaciabröd med vitlökssmör
* pizzabullar med ost och skinka



Alla åt med god aptit, tyvärr är det ju svårt att beräkna hur mycket som ska gå åt så i vanlig ordning blev det ju massor över...


Jag valde att baka den fantastiskt goda chokladtårtan med vit chokladcréme som jag sedan dekorerade med färska jordgubbar. 
Den gör alltid succé och blir verkligt dekorativ eftersom man kan skära den i snygga raka bitar i fruset tillstånd.


Det blev en otroligt lyckad dag och att se sonens glädje över att vi firade hans dag uppvägde allt jobb med råge!
Nu är det två år till nästa gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar