lördag 16 mars 2013

Mademoiselle Oiseau - Rörstrand

Lovisa Burfitt, född 1973, är en känd svensk illustratör och modeskapare, kanske mest känd för sina porträtt av den påhittade karaktären Mademoiselle Oiseau.
Mademoiselle Oiseau är en glamourös och excentrisk dam som omger sig med diverse fåglar och katter och som klär sig urtjusigt och jag tycker mig ana lite 1920-tal över det hela.
Men det är min tolkning.
I alla fall; hennes våning finns högt uppe bland takåsarna vid någon glömd aveny och inspiration till berättelsen om karaktären fick Lovisa Burfitt under sina år i Paris, där hon bodde när hon slog igenom som kläddesigner.
 Sedan ett par år har Lovisa Burfitt ett samarbete med Rörstrand och de har i olika omgångar gett ut en porslinskollektion med tunt benporslin dekorerade med de mest ljuvliga bilderna av Mademoiselle Oiseau.
Serien har bland annat vunnit Elle Interiör Designpris 2012.
Sååååå fint!
Jag hade mer än gärna gjort plats i mina skåp för den här fina keramiken!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar